Elektronika samochodowa - Automatyczne skrzynie biegów

Menu
Naprawiamy
  • automatyczne skrzynie biegów DSG, SMG, MTA, CVT, Multitronik, S Tronic, R Tronic, Power Shift
  • skrzynie automatyczne do klasyków od 1947r. np.: Jetaway, PowerGlide, Borg Warner DG, 8, 12, 35, 37, 65
  • reduktory
  • transfery
  • diagnostyka samochodowa

w samochodach:

  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Hyundai
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Kia
  • Land Rover
  • Mercedes
  • Mitsubishi
  • Nissan-Infiniti
  • Opel
  • Porsche
  • Range Rover
  • SAAB
  • Seat
  • Skoda
  • Suzuki
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • marki amerykańskie i azjatyckie
 
Piszą o nas !

Rzeczpospolita "Moje Auto" 05.11.2003

Kawałek Ameryki w Europie

Jeżeli amerykański, to z automatyczną skrzynią biegów. Ta reguła przestaje obowiązywać, gdyż coraz więcej europejskich aut wyposażonych jest w taką przekładnię. A do warsztatu Auto-Transmisja w Jankach trafiły nawet Polonezy z automatycznymi skrzyniami biegów - i to montowanymi fabrycznie.

Jerzy Łokaj, właściciel firmy, zajmuje się serwisem i naprawami automatów od 18 lat i widział oczywiście wiele takich konstrukcji. Dlatego przypomina niezbyt szeroko znany fakt, że na początku lat 80, pewna partia Polonezów miała instalowane nie tylko 2-litrowe silniki, ale również automatyczną skrzynię biegów produkcji General Motors.

Dziś automaty są w coraz większej liczbie modeli aut europejskich i azjatyckich. Prawie wszystkie Ople, oprócz Frontery, można kupić z taką skrzynią, a także marki japońskie, koreańskie itd.

Automat to na pewno wygoda - operujemy tylko dwoma pedałami, nie trzeba nieustannie manipulować dźwignią zmiany biegów, można płynnie poruszać się w mieście i po szosie. W USA ok. 90 proc. nowych aut wyposażonych jest w automatyczne skrzynie. Amerykanie nie wyobrażają sobie auta bez automatu. Nie zraża ich fakt, że korzystanie z takiej skrzyni okupione jest zwiększonym zużyciem paliwa. W Europie jest to jednak powód do zastanowienia, chociaż liczna zwolenników automatów rośnie.

Auto z automatyczną skrzynią jest droższe, przy czym zależy to oczywiście od tego, jaki automat, jakiego producenta jest zainstalowany. Według pana Łokaja najtańsza automatyczna skrzynia kosztuje ok. 1,3 tyś. dolarów, najdroższe do Porsche 911 Carrera, kosztuje 17,1 tyś. dolarów.

Polacy, którzy wejdą w posiadanie wozu sprowadzonego ze Stanów, nie zawsze wiedzą lub pamiętają, że prędkość jazdy jest tam ograniczona do 55-65 mil na godzinę. Producenci zakładają, że Amerykanie są zdyscyplinowani i dostosowują do tego wydajność chłodnico-nagrzewnicy. A Polacy jeżdżą szybciej i po pewnym czasie może być problem. Można jednak zainstalować dodatkową chłodnicę, można zwiększyć liczbę elementów ciernych w skrzyni.

Kiedy auto z automatem powinno zawitać do serwisu ? Producenci zalecają z reguły wymianę oleju co 30 tyś. km przebiegu lub co dwa lata. Awarie nie są częste, zwłaszcza gdy skrzynia wyprodukowana została przez dobrą firmę, a kierowca nie zapomina, jakie auto prowadzi. Należy pamiętać, że operować mamy jedną a nie dwiema nogami.

Kobiety, gdy już poznają auto z automatem - są jego zwolenniczkami. Zdaniem pana Łokaja, automaty powinny mieć wszystkie taksówki i autobusy. Co do tych drugich, to dzięki unowocześnianiu parku samochodów przez firmy komunikacyjne, autobusów z automatami, których prowadzenie nie zamęcza kierowcy, jest coraz więcej.

Co jeszcze widział pan Łokaj ? Otóż denko od butelki i 2 złote wewnątrz automatycznej skrzyni. Chyba nie wpadły tam w czasie montażu w amerykańskiej fabryce - mówi. Być może wpadły podczas naprawy w jakiejś stacji przypadkowo, ale bardziej prawdopodobne, że auto trafiło na złośliwego "fachowca". Z.Z.


Auto Świat 07.03.2005

Czy trzeba się bać automatu?

Jak sprawdzić automatyczną skrzynię? Przeróbka auta z USA.

Sprawdzenie skrzyni

Zamierzam kupić samochód wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Ponieważ nie mam doświadczeń z tego rodzaju przekładniami, chciałbym się dowiedzieć, na co należy zwrócić uwagę podczas sprawdzenia stanu technicznego tak wyposażonego pojazdu? R.Kowalik

Przed zakupem auta z automatyczną skrzynią biegów w przypadku starszych konstrukcji samodzielnie możemy sprawdzić przynajmniej barwę oleju w przekładni. Wystarczy w tym celu zerknąć na miarkę poziomu oleju. Bez względu na przebieg samochodu olej w "automacie" powinien mieć barwę rubinową (lub jasnej słomki, w przypadku nowych aut ze skrzyniami automatycznymi zalewanymi olejem syntetycznym) i być klarowny, bez śladów zanieczyszczeń. Samochód powinien płynnie i bez szarpania ruszać i zmieniać biegi. W trakcie jazdy ze skrzyni nie powinny dochodzić żadne stuki ani inne metaliczne dźwięki.

Przed podjęciem decyzji o zakupie samochodu z automatyczną skrzynią biegów najrozsądniej jest skorzystać z usługi specjalistycznego zakładu, który ma możliwość sprawdzenia skrzyni przy pomocy elektronicznych urządzeń diagnostycznych oraz może skontrolować ciśnienie oleju w skrzyni. Koszt wymienionych czynności nie powinien przekroczyć 200-300 złotych. Jeśli wziąć pod uwagę, ile może kosztować ewentualana naprawa uszkodzonej przekładni, cena profesjonalnej diagnozy jest znikoma.

Chłodnica oleju

Sprowadziłem niedawno używany samochód ze Stanów Zjednoczonych. Jak niemal każde auto pochodzące z tamtego rynku ma ono automatyczną skrzynię biegów. W warsztacie zostałem poinformowany, że nie powinienem nim szybko jeździć, bo to wersja amerykańska, która nie jest do tego przystosowana. Dlaczego dynamiczna jazda może być dla auta szkodliwa i jak temu zaradzić?Andrzej Mirczak

Produkowane na rynek amerykański auta z automatyczną skrzynią mają układ chłodnico-nagrzewnicy obliczony przez producentów do warunków klimatu oraz do użytkowania samochodu zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym kraju. Konstrukcja podzespołów została zaprojektowana pod kątem długotrwałej jazdy z prędkością nieprzekraczającą znacznie 100 km/h. Jeżeli zamierzamy poruszać się szybciej, niż przewidział producent, powinniśmy zlecić montaż dodatkowej chłodnicy oleju do skrzyni biegów. Jej koszt wynosi ok. 250-500 złotych. Pozwoli to użytkować auto bez obawy o trwałość przekładni również podczas szybszej jazdy.


SUPER EXPRESS AUTO 29.03.2005

Nie bój się automatu

TRADYCYJNE SKRZYNIE BIEGÓW WCALE NIE SĄ LEPSZE!

Ceny wszystkich używanych samochodów spadły, ale najbardziej ceny luksusowych limuzyn. Świetnie wyposażonych, napędzanych potężnymi silnikami aut. 10-12-letniego "flagowca" można mieć już za 15 tysięcy zł. Problem w tym, że takie auta zwykle wyposażone są w automatyczną skrzynię biegów. No właśnie. Czy aby na pewno jest to problem?

Mówi Jerzy Łokaj, właściciel firmy Auto-Transmisja, najstarszego w Polsce zakładu zajmującego się naprawą automatycznych skrzyń biegów:

Czy kupić samochód z automatyczną przekładnią? Oczywiście. Jednak nie bez wcześniejszej wnikliwej kontroli. Nie należy polegać na znajomych, którzy mają jako takie doświadczenie, bo jeżdżą takimi samochodami.

Auto musi przejrzeć fachowiec od automatycznych skrzyń biegów.

A to dlatego, że tylko on może wykonać niezbędne pomiary ciśnień. Ktoś kto ma doświadczenie, odkryje ślady wcześniejszych ingerencji w ten zespół. To można zauważyć, chociażby po sposobie nałożenia i kolorze użytych past uszczelniających.

W specjalistycznym warsztacie jest możliwość sprawdzenia układu elektronicznego sterowania skrzyni automatycznej i innych zespołów.

Elektronicznych niezgodności, które mogą trapić samochody z automatycznymi skrzyniami biegów, jest wiele. Pomysłowość ludzka w kwestii napraw nie zna granic. Skrzynia ma swoją charakterystykę odpowiednią dla przeznaczonego do współpracy z nią silnika. Zmiana któregokolwiek z elementów ustalonych przez producenta sprawia, że całość nie będzie sprawnie działać i będzie bardziej podatna na różnego rodzaju niedomagania. A tak będzie się działo, jeśli zostanie zamontowany inny silnik, zmieniona skrzynia lub niewłaściwe elektroniczne sterowniki.
W tym miejscu warto wspomnieć o autach "chipowanych". Taki zabieg, polegający na zmianie charakterystyki momentu i mocy silnika, sprawia, że nie pasują one do charakterystyki automatyczna przekładni. Trzeba byłoby napisać dla sterownika skrzyni biegów nowy program, a to jest właściwie nierealne.

Uwaga: wszystkie wykryte oznaki napraw skrzyni powinny znaleźć swój oddźwięk w ostatecznym brzmieniu umowy kupna-sprzedaży!

 

© 2003 - 2007 Auto-Transmisja
Skrzynie biegów / Elektronika samochodowa
PHU Auto-Transmisja
Warszawa - Janki, ul. Aleja Krakowska 18
tel./fax (22) 720-27-91, tel.kom. 0-501-222-404
autotransmisja@autotransmisja.pl
Projekt & cms: www.zstudio.pl
Polecamy: Amtex - druk wielkoformatowy. Korba - sklep rowerowy Warszawa.